Spring naar content

Farm Trans en duurzaamheid: Interview met Jasper van Schip – Connected Services

“Samen de lat hoger leggen”
30 | 05 | 2023

Hoe zou je Farm Trans als een bedrijf omschrijven?
‘Ambitieus, toegewijd en eerlijk. We willen als bedrijf groeien, maar wel op een duurzame manier. We hebben een norm, voor onszelf en voor onze partners. Ik gebruik vijf pijlers wanneer ik praat met mogelijke nieuwe leveranciers. Die omvatten contracttype, IT- en gegevensintegratie-opties en efficiëntiedoelen, die bijvoorbeeld koolstofuitstootrapporten bevatten. Natuurlijk kunnen partners niet altijd aan al die criteria voldoen, maar het geeft wel een goed inzicht in of we een langdurige relatie kunnen opbouwen. Het is een manier om te laten zien: dit is waar we voor staan. We hebben dan elk kwartaal vergaderingen met onze partners om de pijlers te bespreken. We horen vaak dat bedrijven het niet gewend zijn om te rapporteren over bijvoorbeeld hun koolstofuitstoot. Het creëert bewustzijn. En terwijl we dit gesprek gaande houden, blijven we elkaar uitdagen om stappen te nemen in de juiste richting.’

Wat vind je het leukst aan je rol als manager van een business unit?
‘Een groot onderdeel van mijn werk is erg ad hoc, maar dat is ook de aard van het bedrijf. Het is belangrijk om naderhand altijd te evalueren. Wat is er precies gebeurd en hoe gingen we ermee om? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mogelijke fouten in de toekomst worden voorkomen? Dat is iets waar ik een passie voor heb: dit deel van het bedrijf stabiliseren en structureren. Ik vind het erg fijn dat Farm Trans me de vrijheid geeft om initiatief te nemen, mezelf uit te dagen en verbeteringen te realiseren.’

Wat zijn enkele van de uitdagingen waar je in je werk tegenaan loopt wat betreft duurzaamheid? En hoe ga je met die uitdagingen om?
‘Er is geen vaste aanpak die je op je gehele bedrijf kunt toepassen. Daarom is het belangrijk om in de gaten te houden wat bedrijven om ons heen doen en daarvan te leren. Sommige transportbedrijven hebben hun vrachtwagens uitgerust met zonnepanelen. Andere bedrijven hebben hun magazijnen ontworpen om volledig op zonne-energie te draaien. Dat zijn dingen waar we meer over willen weten. We willen geen haastige conclusies trekken, maar wel controleren of we op de goede weg zijn. Een andere uitdaging is dat duurzaamheid vaak niet de beslissende factor voor onze klanten is. De belangrijkste vraag blijft: is het mijn geld waard wat betreft service? Ik hoop dat hun belangrijkste vraag over een paar jaar is: hoe gaan jullie ons helpen om onze CO2-doelen te halen? Dit duurzaamheidsrapport is het perfecte beginpunt. We weten waar we nu zijn en waar we naartoe moeten werken.’