Spring naar content

De aardappelreis van het tipping platform

Kijk mee achter de schermen bij het tipping platform
06 | 06 | 2024

Vorig jaar, 2023, werd in slechts 17 dagen tijd 20,000 ton aardappelen geteeld en vervoerd van Bordeaux naar Noord-België. Dit proces gaat 24 uur per dag door. De volledige lading vervoert Farm Trans via 950 koeltrailers en 650 bulktrailers.

 

De aardappelreis

De reis van Bordeaux naar België duurt twee dagen. De aardappelen leggen deze afstand af in koeltrailers. De reden? De aardappelkwaliteit behouden en de benodigde capaciteit op efficiënte wijze organiseren. Door de aardappelen te koelen, zijn deze beter bestand tegen de hoge temperaturen in Frankrijk en de meerdaagse reis. De aardappelen gaan sneller rotten wanneer deze niet gekoeld worden vervoerd. En wordt voorkomen dankzij de koeltrailers.

Ook prijstechnisch is het voordelig om met koeltrailers de aardappelen uit Bordeaux te halen. Er rijden gemiddeld meer koeltrailers rond in Europa dan bulktrailers. Daarnaast kan een koeltrailer een groepage rit uitvoeren op de weg terug naar Bordeaux. Zo worden de vrachtwagens efficiënt gecharterd.

 

Achter de schermen

Het vergt veel teamwerk om dit project uit te voeren. Op locatie bij het tipping platform zijn alleen al tien mensen aan het werk, van administratieve taken tot het operationele deel. Daarnaast werken de planningsafdelingen van onze divisies Geconditioneerd en Bulk samen om ervoor te zorgen dat genoeg trailers en trucks op locatie zijn.

Toch is er één probleem bij het inzetten van gekoelde trailers: de aardappelen zijn niet makkelijk te lossen. Deze trailers hebben geen losmechanisme, in tegenstelling tot bandlossers en walking floors. Dit probleem heeft Farm Trans op innovatieve wijze opgelost met het tipping platform. Dit jaar is het tipping platform ingegraven en is de doorgang van vrachtwagens vlotter.

 

Het tipping platform

Zoals de naam doet vermoeden, wordt de truck en trailer combinatie via een platform gekanteld. Het tipping platform werkt als volgt. De vrachtwagen rijdt achteruit het platform op totdat ongeveer één meter aan de achterkant over is. Het operationeel personeel van het tipping platform begeleidt de chauffeur, bevestigen de trailer aan het platform en doen de deuren van de trailer open. Dit is nodig omdat het platform erg smal is, er blijft slechts 20 centimeter over aan beide kanten van de vrachtwagen. Vervolgens rijdt de vrachtwagen verder naar achter en schuiven twee platen tegen de achterste banden van de trailer omhoog. Dit ter preventie dat de trailer naar beneden rolt, ofwel een essentieel veiligheidsmiddel.

En dan begint het lossen: de vrachtwagen gaat de lucht in en wordt in een hoek van 45 graden gekanteld. De aardappelen rollen hierdoor de trailer uit, op een stortbak die via transportbanden uitkomt in een bandlosser. De bandlossers zijn nodig voor de laatste stap, namelijk het vervoeren van de aardappelen naar de fabriek. Zodra de koeltrailer leeg is, wordt het platform terug naar de grond gebracht, worden alle veiligheidsmaatregelen losgemaakt en kan de vrachtwagen leeg uitwegen weer verder.

 

Na 17 dagen continue aardappelen te laden, vervoeren en lossen, wordt het tipping platform en de complete infrastructuur weer ontmanteld en voorbereid voor het volgende jaar. Vanaf eind juli is de aardappelopbrengst van de nieuwe oogst in Noord-Europa weer groot genoeg en komt dit project ten einde.